Szkoły nie ma, ale Ty jesteś, czyli jak wesprzeć dziecko w czasie nauki zdalnej

Rodzina siedzi przy stole. Rodzice pracują, a dzieci uczą się.

Poniżej znajdziesz wskazówki jak wesprzeć dziecko w czasie nauki zdalnej i braku szkoły. Na samym początku trzeba zaznaczyć, że rodzic jest najważniejszą osobą w świecie dziecka, nawet jeśli dziecko samo nie zdaje sobie z tego sprawy. Rodzic jest też pierwszą osobą, do której dziecko zwraca się w warunkach stresujących, lub po pomoc, kiedy nie ma pojęcia co zrobić.

tłumaczenie: Oliwia Józefowicz

John Bowlby, brytyjski psychiatra dziecięcy, stworzył teorię nazwaną teorią przywiązania. Mówi ona, że rodzic, który jest obecny, wrażliwy i czuły w stosunku do dziecka, stwarza dziecku idealnie warunki, w których dziecko czuje się bezpiecznie i może w spokoju odkrywać świat na swój własny sposób.

To jak się zachowujemy, działamy czy radzimy w trudnej sytuacji również ma znaczący wpływ na jego późniejsze zachowania, ponieważ uczy się tych mechanizmów od rodzica.

Oto kilka porad jak poradzić sobie z dziećmi i pomóc im przejść przez czas nauki zdalnej:

1. Bądź i słuchaj:

  • Dobre relacje z rodzicem mają większy wpływ na dobre samopoczucie dziecka niż relacje z rówieśnikami. Słuchając dziecka rodzic sprawia, że dziecko czuje się nie tylko bezpiecznie, ale i nawiązuje z rodzicem nić porozumienia, która może przydać się w późniejszych latach.
  • Rozmowa jest formą wsparcia. Dziecko, które może swobodnie rozmawiać z rodzicami o swoich problemach będzie stresować się zdecydowanie mniej.

2. Wzmacniaj pozytywnie:

  • Wzmacnianie pozytywne jest przyjemną i prostą formą komunikowania dziecku, jakich zachowań się od niego wymaga. Polega na nagradzaniu zachowań pożądanych. Pozwoli uniknąć sytuacji, w której zestresowane obecną sytuacją dziecko będzie stresować się jeszcze bardziej, co może mieć negatywny wpływ nie tylko na jego zachowanie, ale i relację rodzic-dziecko.
  • W momencie, w którym rodzic nie chce tolerować pewnego zachowania powinien je zignorować i poczekać aż dziecko przestanie wykonywać niechciane czynności. Negatywna reakcja ze strony rodzica w takiej sytuacji może mieć równie negatywny wpływ na reakcję i samopoczucie dziecka.

3. Stwórz rutynę:

  • Regularny plan dnia może ułatwić zdezorientowanemu sytuacją dziecku funkcjonowanie z dnia na dzień. Pomoże dziecku poczuć się bezpiecznie oraz będzie dobrym punktem odniesienia w planach rodziców. Trzeba jednak pamiętać, że rutyna powinna być przyjaznym narzędziem i nic się nie stanie, gdy plan dnia pójdzie w innym kierunku.
  • Kreatywne zadania i ćwiczenia w planie pomogą dziecku nie tylko się rozwinąć, ale i dadzą mu zajęcie, które może pomóc wyrazić swoje myśli i emocje w sposób inny niż słownie.
  • Plan ćwiczeń fizycznych pomoże zadbać o kondycję dziecka i da mu się wyszaleć nawet podczas lockdownu.
  • Dobrym pomysłem jest nauczenie dziecka prowadzenia dziennika, bądź pamiętnika, w którym będzie zapisywać co czuje, myśli, jak przebiegł jego dzień, co mu się w nim podobało, co nie. Dobrym pomysłem jest też zaangażowanie w to całej rodziny, tak żeby każdy podzielił się tym jak się czuje, przez co przechodzi.

4. Zadbaj o ruch:

  • Każdemu przyda się trochę ruchu. Badania wykazują, że dzieci do 5 roku życia potrzebują co najmniej 3 godzin ruchu, a dzieci między 5 a 18 rokiem życia potrzebują co najmniej 1 godziny ruchu. Dawka ruchu może być podzielona na wiele części.
  • Warto zadbać o wyjście na świeże powietrze co najmniej raz dziennie. To akurat dotyczy nie tylko dzieci 😉

5. Rozmawiaj o koronawirusie:

  • Im więcej dzieci zrozumieją, tym będą spokojniejsze. Rodzic powinien rozmawiać z dziećmi na temat koronawirusa, pamiętając jednak, żeby nie przedobrzyć z ilością informacji i dostosować sposób ich przekazania do wieku dziecka.
  • Jak rozmawiać? Młodsze dzieci dużo łatwiej będą uczyć się z animacji czy obrazków dostosowanych do ich wieku.
  • Należy nauczyć dziecko jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sytuacji koronawirusa, informacje powinny być proste i klarowne, tak żeby dziecko miało jasny obraz sytuacji i wiedziało co robić.
  • W przypadku, w którym rodzic nie zna odpowiedzi na pytanie zadawane przez dziecko, może mu o tym śmiało powiedzieć. Może też później spróbować zachęcić dziecko do wspólnego szukania odpowiedzi i tym samym nauczyć dziecko szukać na własną rękę. Trzeba jednak zadbać, żeby natłok informacji nie sprawił, że dziecko przestanie czuć się bezpiecznie lub zacznie czuć źle.

6. Zadbaj o czas wspólny:

  • Gry, wspólne czytanie, obowiązki czy zwykłe oglądanie filmu może mieć korzystny wpływ na relacje między rodzicem i dzieckiem oraz może przyćmić negatywy wypływające z codziennego życia podczas pandemii.

Jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia możesz skorzystać z naszych darmowych konsultacji w czasie pandemii.

Related Posts