Uważaj na drinki, czyli jak zapobiegać szkodliwym skutkom picia w domu

mężczyzna ze szklanką alkoholu

W ciągu ostatnich lat ilość alkoholu spożywanego w zaciszu domowym drastycznie wzrosła. Kupowanie go staje się codziennością, zaś samo picie to coraz częściej nieodłączny towarzysz aktywności, takich jak oglądanie telewizji, filmów, czytanie książek itp. Poniżej przedstawiamy szereg wskazówek jak zapobiegać szkodliwym skutkom picia w domu.

tłumaczenie: Oliwia Józefowicz

Wraz z nadejściem pandemii wiele osób zostało zmuszonych do wprowadzenia zmian w swojej codziennej rutynie. U części z nich zmiany te skutkowały między innymi częstszym sięganiem po kieliszek. W Polsce w kwietniu 2020 zespół pod kierownictwem prof. UŁ dr hab. Jana Chodkiewicza z Zakładu Psychoprofilaktyki i Psychologii Uzależnień w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadził w tej kwestii wstępne badania, podsumowane w Raporcie, wedle którego:

  1. Ponad połowa badanych w okresie pandemii doświadcza natężonego stresu i pogorszenia stanu zdrowia psychicznego.
  2. Około 26% badanych to osoby, których stan zdrowia psychicznego można uznać za zły. Osoby te doświadczają częściej myśli samobójczych i innych objawów depresyjnych, a wielu z nich zwiększyło spożywanie alkoholu w okresie pandemii.
  3. Prawie 30% badanych pije ryzykownie alkohol.
  4. Wśród osób, które zwiększyły spożycie alkoholu w ostatnim miesiącu (a więc narażonych na ryzyko pojawienia się problemów związanych z jego używaniem) są osoby pijące intensywniej w okresie przed pandemią i charakteryzujące się gorszym zdrowiem psychicznym. Osoby te nie zauważają możliwych pozytywnych skutków obecnej sytuacji i prawdopodobnie preferowały wcześniej używanie substancji jako sposób radzenia sobie ze stresem.

Dlaczego sięgamy po alkohol?

  • nuda
  • stres
  • zmęczenie
  • chęć zrelaksowania się

Ważne jest monitorowanie powodów sięgania po alkohol. Picie niekoniecznie musi oznaczać coś złego. Warto jednak zachować czujność. Kiedy picie zacznie stawać się niezdrowym nawykiem, świadomość własnej motywacji może pomóc zapobiec przykrym konsekwencjom.

Jak zmniejszyć ryzyko?

Pamiętaj ile pijesz

Badania wykazują, że kobiety oraz mężczyźni powinni pić nie więcej niż 14 jednostek alkoholu (ok. 112 gram czystego alkoholu) na tydzień. To około 6 średnich kieliszków 13-procentowego wina, 14 kieliszków 40-procentowej wódki lub 3,4 litra piwa 4-procentowego. W zapamiętywaniu pomóc mogą darmowe aplikacje na telefon, w których można zapisywać te informacje lub strony internetowe, które przeliczają ilość wypitego alkoholu na jednostki.

Odmierzaj alkohol

Dostępne w internecie kubki do odmierzania ilości alkoholu idealnie sprawdzą się do zwrócenia uwagi na to, ile faktycznie alkoholu spożywa się w domu. Ewentualnym zastępstwem może być zwykła waga kuchenna.

Przestaw się na mniejsze naczynia

Większe naczynia zaburzają ocenę ilości trunku. Łatwiej jest powiedzieć, że wypiło się pół kieliszka, nawet jeśli był duży i pójść po dolewkę, niż przyznać się do wypicia dwóch czy trzech małych kieliszków. Mniejsze szklanki czy kieliszki zredukują ilość spożywanego alkoholu. Dobrym pomysłem jest też zaopatrzenie się w coś, co pozwoli na przechowanie otwartego wina przez noc.

Zaplanuj dni wolne od picia

Łatwiej będzie nie sięgać po butelkę, jeśli to będzie z góry zaplanowane. Podczas dnia wolnego od picia można zorganizować aktywności, takie jak: wieczór gier, długi spacer czy prysznic. Jakakolwiek czynność, która nie wiąże się w naszych oczach z alkoholem, będzie wskazana.

Zasada NoLo (No – no alcohol drinks, Lo – low alcohol drinks)

Szukanie alternatywy dla wysokoprocentowych napojów wcale nie musi być złe. Ostatnio bardzo popularne stały się napoje niskoprocentowe lub wręcz bezalkoholowe, które smakują bardzo podobnie i przy okazji zmniejszają ryzyko wystąpienia negatywnych skutków. Trzeba tu zaznaczyć, że nawyki, które są przyjemne, łatwiej się utrzymuje. Nie należy więc zmuszać się do picia czegoś niesmacznego tylko dlatego, że jest zdrowe (czyt. bez alkoholu). Na pewno gdzieś znajdziemy coś smacznego dla każdego.

Na sam koniec warto zaznaczyć, że istnieje wiele organizacji wspierających osoby, które nie mogą poradzić sobie z problemem alkoholowym.

W Polsce można zajrzeć na strony PARPA Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, gdzie znajdziemy listę placówek, w którym można szukać wsparcia. (https://www.parpa.pl/index.php/placowki-lecznictwa).


Jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia możesz skorzystać z naszych darmowych konsultacji w czasie pandemii.

Related Posts