Wiek 45+ wiekiem największych możliwości czy zagrożeń?

Wiek 45+ wiekiem największych możliwości czy zagrożeń?

Osiąganie osobistych celów zależy od działań jakie podejmujesz.

Wiek 45+ wiekiem największych możliwości czy zagrożeń? Jest to czas w którym jesteś bardziej zależna od tego jak i gdzie żyjesz, niż od czynników biologicznych. Dzięki postępowi medycznemu i dbaniu o siebie poprzez zdrowy styl życia, higienę życia, możesz żyć dłużej, a więc także tę przyszłość planować. W połowie piątej dekady życia wiesz już, że osiąganie osobistych celów w dużej mierze zależy od podejmowanych przez Ciebie działań. Drugim, istotnym elementem są czynniki z zewnątrz, które realizację planów mogą utrudnić, albo ułatwić.

Zadania dla ciebie w wieku 45+ np.

W zależności od Twojej indywidualnej sytuacji, możesz światu zaoferować:

Działania na rzecz innych ludzi:

  • dbałość o rozwój Twoich dzieci,
  • wspieranie życiowego partnera,
  • opiekowanie się starzejącymi się rodzicami,
  • udzielanie merytorycznego wsparcia młodszym współpracownikom.

Działania nakierowane na samorozwój, czyli rozwijanie:

  • pasji,
  • zainteresowań,
  • hobby.

Poczuj spełnienie i zadowolenie.

Możesz je osiągnąć dzięki równowadze pomiędzy zadaniami wykonywanymi dla innych, a tym, co robisz wspierając własny rozwój.

Przyjrzyj się swoim emocjom – to one poinformują cię o twoim samopoczuciu, opowiedzą ci historię o tobie. Zobacz, co możesz zrobić, żeby osiągnąć równowagę i harmonię, która dla każdej kobiety będzie wyglądała inaczej. Spójrz z bliska na swój rozwój, buduj swoje zasoby i poznawaj samą siebie. To pomoże Ci realizować własne cele a jednocześnie wypełniać różne role życiowe i społeczne. Jeśli brak ci w życiu satysfakcji, zastanów się, co możesz zrobić, żeby zmierzać do większego zadowolenia. Zobacz, co robią inni, porozmawiaj z nimi, przedyskutuj swoje plany i obawy z osobami znajdującymi się w podobnej sytuacji.

Zaakceptuj dorastanie młodszego pokolenia.

Możliwe, że chcesz czuć się potrzebna, przekazując młodszemu pokoleniu własne doświadczenie. Troskę o innych możesz wyrazić przez rodzicielstwo, nauczanie czy pełnienie roli lidera, mentora. Pomagając innym, czerpiąc ze swojej mądrości, możesz poczuć, jak bardzo jesteś wartościową osobą, kimś pożytecznym i potrzebnym innym, kimś zanurzonym w głównym nurcie społecznego życia. Jednocześnie w tym wieku coraz częściej napotykasz na rosnącą potrzebę autonomii, wyrażaną przez młodsze pokolenie. Pamiętaj, że ważnym zadaniem tego czasu jest zaakceptowanie tego, że dzieci dorastają, stają się coraz bardziej niezależne. Dostosowanie własnego postępowania do zmieniającej się sytuacji i potrzeb przynosi ulgę. Zmniejsza niepotrzebne napięcia w codziennym życiu.

Nie bój się podejmować ważnych zadań i stawiać czoła życiowym wyzwaniom.

Być może wśród wyzwań, którym musisz stawić teraz czoła, jest opieka nad starzejącymi się rodzicami. Medycyna pomaga wydłużyć czas życia, ale niekoniecznie idzie to w parze z formą i zdrowiem pozwalającym seniorom na niezależną egzystencję. Polska wyróżnia się na tle innych krajów europejskich, jako miejsce, gdzie najbliższymi opiekujemy się przede wszystkim w domu, zaś zadanie to najczęściej jest udziałem kobiet.

Kolejnym ważnym momentem może być śmierć rodzica. Jest to szczególny rodzaj straty, jedno z najtrudniejszych wydarzeń w życiu dorosłego. Chociaż nieuniknione, odchodzenie naszych rodziców narusza nasze poczucie bezpieczeństwa. Nagle stajemy na pierwszej linii, z dnia na dzień stajemy się częścią najstarszej rodzinnej generacji, biorąc na siebie dawanie innym, młodszym, poczucia bezpieczeństwa i ochrony.

Pracując budujesz pozytywną samoocenę.

To bardzo prawdopodobne, że Twoja aktywność zawodowa zajmuje w twoim życiu szczególne miejsce. Nie tylko gwarantuje zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale również zapewnia odpowiedni status ekonomiczny i społeczny. Gdy wszystko idzie dobrze, kariera zawodowa może wpłynąć na  budowanie pozytywnej samooceny, dobrego zdania na swój temat, oraz poczucia niezależności, godności osobistej. Praca może być twoim źródłem satysfakcji, możesz się przez nią samorealizować, oraz osiągać życiowe cele. Jeśli jednak tak nie jest pomyśl, czy to nie ważny sygnał, by się nad tym zastanowić?

Dostosuj działania do zmieniających się potrzeb dorastających dzieci.

Jeśli jesteś mamą i masz pozytywne relacje ze swoimi dziećmi, niezależnie od ich wieku, świadczy to także o twoim rozwoju. Gdy relacje są napięte, pomyśl o tym jak dostosować swoje działania do zmieniających się potrzeb dorastających dzieci. Częstą przyczyną konfliktów i napięć w rodzinie nastolatków jest nadopiekuńczość rodziców, albo brak odpowiedniego wsparcia, czy troski.

Zwróć uwagę na emocje, jakie towarzyszą Twojej relacji z partnerem.

Jeśli już jesteś na etapie, kiedy dzieci szykują się do wyfrunięcia z gniazda, możesz myśleć po cichu, że przynajmniej twoje relacje z partnerem pozostaną niezmienione. Okazuje się to jednak wcale nie takie proste. Psychologia nazywa to „Syndromem pustego gniazda”. Charakteryzuje się on stanem przygnębienia i osamotnienia pary, której dziecko osiąga dorosłość i opuszcza dom. Warto w takim czasie poświęcić więcej czasu twojemu związkowi. Razem z partnerem zastanowić się nad tym, jak chcecie, by wyglądał Wasz związek w nowych okolicznościach. Smutek jest reakcją jak najbardziej naturalną, ale może ustąpić miejsca konstruktywnej rozmowie i wspólnie wprowadzanym zmianom.

Pozwól sobie na uczucia i pomyśl, co dalej.

Jeśli Twoje życie toczyło się wokół spraw dzieci, jeśli przez lata troszczyłaś się o nie, traktując je jednocześnie jako oparcie, może Ci być trudno się z tym stanem pożegnać. Możesz czuć się osamotniona, niepotrzebna, możesz odczuwać pustkę, a nawet poczuć się zdradzona. Pozwól sobie na te uczucia, ale nie zapominaj, że stoisz teraz w obliczu wielkiej szansy na zmianę dotychczasowego sposobu życia. Od Ciebie również zależy, czy będzie to zmiana na lepsze!

Nie staraj się opóźniać tego momentu. Dzieci potrzebują Twojego wsparcia, które wyraża się przez akceptację ich autonomii. Jednocześnie pamiętaj, że to jest dobry moment na wsłuchanie się w swoje marzenia, potrzeby i aspiracje, na poszukanie celów, które nadadzą życiu nowy kierunek. Pomyśl, jak zająć ten czas. Być może znajdziecie coś, co będziecie mogli robić razem z partnerem? A może zwrócisz uwagę na własne hobby, albo powrócisz do pasji  z młodości? Masz teraz do dyspozycji to, czego brakowało Ci przez długie lata rodzicielstwa: czas dla siebie. Zastanów się, na co chcesz go przeznaczyć?

Oczywiście, szukanie nowych priorytetów nie jest wcale łatwe. Macierzyństwo, uznawane za wartość samą w sobie, upraszcza wiele decyzji. Jeśli Ci to pomoże, zwróć uwagę na to, że poczucie równowagi i harmonii w Twoim życiu przyniesie także korzyści Twoim dorastającym dzieciom. A one zapewne jeszcze nie raz poproszą o pomoc, wsparcie tyko już na innych warunkach.

A może Twoim udziałem jest późne macierzyństwo? 

Być może zdecydowałaś się na macierzyństwo teraz, przy stabilnej sytuacji finansowej? Ciąża i poród w okresie przedmenopauzalnym wymaga wzmożonej troski. Możesz mieć trochę mniej siły, co jednak kompensuje Twój zdrowy styl życia? Wyzwania późnego macierzyństwa, są współmierne do jego uroku. Jeśli jesteś silna, zdrowa, może to być dla Ciebie bardzo piękny czas, kiedy możesz poświęcić się w pełni roli matki. Bywa także, że nieregularności cyklu miesiączkowego w okresie przed menopauzą, przyczynią się do nieplanowanej ciąży, która potrafi zaskoczyć nie spodziewających się tego partnerów!

Daj sobie pomóc – Ty też możesz pozwolić sobie na wsparcie. 

Twoje pokolenie, będące pomiędzy dorastającymi dziećmi i starzejącymi się już rodzicami, zwykle więcej daje innym, niż od nich otrzymuje. Może to prowadzić do przeciążenia i wypalenia. Dobrym wskaźnikiem tego stanu są odczuwane przez Ciebie emocje. Czasem nawet przed sobą samą, trudno jest przyznać się, że potrzebujesz pomocy. Emocje chętnie ci o tym przypominają, ale trzeba, byś ich wysłuchała.  Takie spiętrzenie obowiązków i ról opiekuńczych, to zjawisko stosunkowo nowe. Jeszcze niedawno ludzie żyli krócej, a młode pokolenie szybciej się usamodzielniało. Jeśli zdarzy się, że ktoś w twojej rodzinie dodatkowo zachoruje, ciężar może stać się zbyt duży, podnosząc ryzyko depresji i zaburzeń lękowych. Warto wtedy prosić o wsparcie bliskich – partnera lub innych członków rodziny, nie zapominając jednak o pomocy profesjonalnej – terapeuty lub lekarza. Programy edukacyjne lub grupy samopomocowe, także dostarczają wiedzy na temat choroby, możliwości leczenia, a także możliwości otrzymywania pomocy.

Zadbaj o siebie, jakie masz zainteresowania inne niż praca? 

Sytuacja osób w średnim wieku na rynku pracy bywa różna. Doświadczeni pracownicy często czują się przeciążeni, inni z kolei tracą pracę i stają się bezrobotni. Chcąc utrzymać, lub otrzymać pracę, biorą na siebie liczne zobowiązania, często przekraczające psychofizyczny potencjał jednego człowieka. Prowadzi to do przeciążenia pracą i wyczerpania emocjonalnego, a w konsekwencji nawet do wypalenia zawodowego. Pamiętaj o tym, żeby korzystać ze wsparcia znajomych, rodziny, grup koleżeńskich. Pielęgnuj zainteresowania nie związane z twoją pracą zawodową, co będzie cię chroniło przed zbyt dużym zaangażowaniem wyłącznie w pracę i związanymi z tym komplikacjami.

Kryzys wieku średniego jest dla ciebie mitem czy faktem?

Nie jest prawdą, że kryzys wieku średniego dotyka tylko mężczyzn. Pojawia się on po przekroczeniu magicznego progu połowy oczekiwanego czasu życia, kiedy konfrontujemy się z myślą, że nasz czas na ziemi nie jest jednak nieograniczony. Perspektywa własnej śmierci staje się bardziej realna i prawdopodobna. Typowe oznaki tego kryzysu to m.in.: rosnące obawy o przyszłość, nieumiejętność cieszenia się czasem wolnym, nawracające myśli o pogarszającym się stanie zdrowia, negatywne spojrzenie na pożycie małżeńskie. Często towarzyszy im poczucie straty, związane z koniecznością opieki nad starzejącymi się rodzicami. Wszystko to może skłaniać do refleksji i przewartościowania dotychczasowych priorytetów związanych z pracą zawodową, małżeństwem czy rodziną. Czy dotyka to wszystkich z nas? Nie, ale jeśli taki kryzys nadejdzie, jest to dobry moment na skonfrontowanie działania z wartościami, reorientację i przeformułowanie priorytetów, szukanie nowych, satysfakcjonujących stron życia.

Zadbaj o zdrowy styl życia.

Jeśli czujesz, że twoje samopoczucie się pogorszyło, czemu towarzyszą np. uderzenia gorąca, bóle mięśni i stawów, zawroty głowy, zmienność emocji, obniżony nastrój, poczucie zmęczenia, brak energii i bezsenność, może to mieć związek z tym, w jaki sposób przechodzisz przez okres okołomenopauzalny. Trwa on od dwóch do ośmiu lat przed menopauzą, która w Polsce nadchodzi około 50 roku życia (45-55). Jest to czas, w którym powinnaś szczególnie zadbać o zdrowy styl życia, żeby łagodzić ewentualne trudności tego okresu. Dbaj o rytm dnia z regularnym snem i posiłkami, zdrową dietę, unikaj używek i nie zapominaj o aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Twoje ciało będzie Ci bardzo wdzięczne!

Jak uważasz, wiek 45+ jest czasem największych możliwości czy zagrożeń? 

Jest to czas zarówno największych możliwości – z racji dojrzałości i doświadczenia – ale także pewnych zagrożeń, które mogą wiązać się z niedostosowaniem sposobu życia, do nowych okoliczności i stanu organizmu. Możliwości są ogromne, warto zadbać o to, żeby z nich skorzystać! Pomoże ci w tym dbanie o pozytywny styl życia i zwrócenie uwagi na własne zainteresowania oraz hobby. Jak w każdym wieku, zadbaj o zdrowy balans, równowagę i harmonie we wszystkich aspektach życia.

Bibliografia:
Czabała C, Kluczyńska S (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zdjęcie psycholożki Sylwii Mączewskiej
O autorze

Psycholożka Pogotowia Psychologicznego

Czerpię siłę z wrażliwości. Ważna jest dla mnie otwartość, empatia i akceptacja, chęć pomocy drugiemu człowiekowi. Poruszam się w tematach: wartości, dylematów etycznych, uważności na siebie i innych, rozwoju, odpowiedzialności, relacji międzyludzkich, planu działania na tu i teraz. Jest mi szczególnie bliska tematyka: uzależnień, lęku, kryzysu egzystencjalnego, depresji.
Zdjęcie psycholożki Marysi Wanat
O autorze

Psycholożka Pogotowia Psychologicznego

W pracy terapeutycznej najważniejsze jest dla mnie dostrzeżenie, zrozumienie i łagodzenie cierpienia leżącego u źródła uzależnień i innych zachowań oraz objawów uznawanych za problematyczne, cierpienia, którego źródłem jest wczesnodziecięca trauma rozwojowa i późniejsze wydarzenia traumatyczne w życiu człowieka.

Jeśli chciałabyś / chciałbyś skorzystać z indywidualnej konsultacji z Sylwią lub Marysią umów wizytę na stronie naszych darmowych konsultacji w czasie pandemii.

Grupy wsparcia dla kobiet 45+

Już niebawem ruszają zapisy do grupy wsparcia dla kobiet 45+.

Dla tych, które czują, że ich życie się zmienia, dla tych, które chcą się tym zmianom przyjrzeć, bliżej je poznać, porozmawiać o nich z innymi osobami na podobnym etapie życia. 

Liczba miejsc ograniczona, zatem jeśli chcesz być poinformowana/y jako pierwsza/y o starcie grup
zapisz się do naszego newslettera.

Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze Ciebie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach pochodzących od Pogotowia Psychologicznego.